Toerisme; van groei en ontwikkeling naar evenwicht en kwaliteit!

"Juist die combinatie van bruisend en bourgondisch én bescheiden en waardevol, is uniek!"

Toerisme en de gemeente Sluis zijn al jaren onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het enorme aandeel toerisme zorgt voor een hoog voorzieningenniveau in onze gemeente; denk daarbij aan het ruime aanbod op culinair vlak en op het gebied van funshoppen en supermarkten. Tegelijkertijd biedt het achterland een uitgelezen mogelijkheid om te genieten van rust en ruimte met een rijke cultuurhistorie. Juist die combinatie van bruisend en bourgondisch én bescheiden en waardevol is uniek!

Wij als inwoners kunnen hierdoor genieten van al het moois dat de streek te bieden heeft. We mogen met recht TROTS zijn op onze regio en de omgeving waarin we wonen. Dat trotse gevoel zouden we als inwoners best wat vaker mogen laten zien, ondanks de bescheidenheid door onze Zeeuwse inborst.

De groei die het toerisme doormaakt biedt kansen, maar er zijn ook kanttekeningen. Hoe willen we dat het toerisme zich ontwikkelt in de toekomst? Hoe kunnen we als gemeente, samen met de inwoners en sector, zorgen voor een goede balans?

Het is voor de gemeente Sluis als toeristische regio van groot belang om samen te bepalen wat onder ‘waardevol toerisme’ wordt verstaan. Hierbij moet actief geluisterd worden naar zowel inwoners als ondernemers. Samenwerking is de sleutel tot ‘waardevol toerisme’.

Waar in het verleden toeristische groei een hoofddoel was, draait het nu om het creëren van balans. Een balans tussen bewoners, bedrijven en bezoekers. Een balans tussen economie, landschap en leefomgeving. Tot op heden werd het succes van toerisme vooral gemeten aan de hand van economische indicatoren en de tevredenheid van bezoekers. Nu is het zaak om ook andere indicatoren in beeld te brengen en ons te richten op de mening van onze inwoners.

Juist daar leggen we de focus. We nemen mee wat het verleden heeft gebracht: groei, ontwikkeling, een stevige basis. We kijken uit naar wat de toekomst ons zal brengen: evenwicht en kwaliteit.