De overlast die toeristische verhuur veroorzaakt, moeten we aanpakken

"We willen passend beleid maken rondom Toeristische Verhuur en kiezen voor een zorgvuldige aanpak!"

Toeristische verhuur is een onderwerp dat speelt in de Sluise politiek. En terecht! Het heeft in onze gemeente een historie. We moeten niet vergeten waar we jaren geleden vandaan kwamen. Het was toen zo dat vele woningen leeg stonden en aan het verpauperen waren. Niet voor niets is de tweede woningverordening destijds afgeschaft. Zo konden deze woningen worden verkocht als tweede verblijf. Hierdoor werden woningen opgeknapt. Om de 2e woningen goed te kunnen onderhouden, zijn sommige 2e woningbezitters toeristisch gaan verhuren. Dit heeft een positieve invloed gehad op de ontwikkeling van de streek en haar hoog voorzieningenniveau. Nu jaren later zien we dat dit ook een keerzijde heeft en dat dit vooral in de kustkernen probleem veroorzaakt door overlast.

De overlast die toeristische verhuur veroorzaakt, moeten we aanpakken. Maar wel zorgvuldig en niet rigoureus een maatregel instellen, met als gevolg dat we over een aantal jaar weer met het vraagstuk zitten. Deze situatie, die decennia geleden geleidelijk is ontstaan, kun je onmogelijk in één keer ongedaan maken of wijzigen. Daar is tijd voor nodig, ook om juridisch de juiste keuzes te kunnen maken. Hier denken we goed over na en zetten we stappen voorwaarts, waarbij het heel belangrijk is om alle belangen zorgvuldig af te wegen. Zo willen we handhaven bij overlast; want bezoekers zijn welkom, maar overlast niet. We missen data en willen met de registratieplicht weten, hoeveel, waar en wan- neer er verhuurd wordt. Pas als we weten waar we over praten, kunnen we evalueren en verdere stappen zetten. Met de registratie kunnen we bijvoorbeeld de 2e woningen uit de administratie van permanente woningvoorraad halen, waardoor er ruimte ontstaat voor het bouwen van woningen.

Het bouwen van permanente woningen is super belangrijk voor de leefbaarheid in onze streek. Meer permanente bewoners, betekent ook dat ons voorzieningenniveau op peil gehouden kan worden. Hierin zoeken we naar balans tussen permanente bewoning en toeristische verhuur. Leefbaarheid gaat ook over contact. Jong en oud, samen met elkaar. Dus nadenken over nieuwe woonconcepten. We willen de stapel van alle bouwplannen die op het bureau liggen aanpakken. Betaalbare woningen en niet alleen in groeikernen. Onze regio aantrekkelijk maken door gratis kinderopvang. En stimuleren van werkgelegenheid voor jonge mensen en jonge gezinnen. We willen dat jonge mensen en jonge gezinnen hier blijven wonen, terugkomen naar de streek, of van buiten hier komen wonen. Wij zijn voor woonvoorrang voor onze mensen uit de streek en zelfbewoningsplicht in nieuwbouwwijken. Wij verwelkomen graag jonge mensen en jonge gezinnen die in onze regio een betaalbaar plekje kunnen vinden om te wonen. Daar willen wij ons de komende periode voor inzetten!

Voor ons hangt toeristische verhuur samen met wonen en is het beperken van het aantal dagen dat toeristisch mag worden verhuurd één oplossing, maar niet de enige oplossing. We willen maatwerk organiseren, gerelateerd aan de mate van de overlast. Daarnaast is leefbaarheid voor ons ook woon- kansen voor jonge mensen creëren! We willen passend beleid maken. Vandaar onze zorgvuldige aanpak in het onderwerp toeristische verhuur! VVD Sluis is een stabiele, betrouwbare partij en dat willen we graag zo houden! VVD Sluis, samen voor lokale oplossingen!