De boot moet blijven!

De boot moet blijven en de boot blijft wat ons betreft!

De VVD is voor behoud van een volwaardig Fietsvoetveer tussen Breskens-Vlissingen. De boot zoals de Fast Ferry in de volksmond heet, is een verbinding en een voorziening waar vooral West-Zeeuws-Vlamingen zich mee verbonden voelen en dan gaat het zeker niet alleen over de nostalgie van de slappe koffie of het broodje kroket van voor 2003. Het biedt een voorziening die letterlijk zorgt voor verbinding van mensen en bestemmingen en de enige directe aansluiting is met de rest van Zeeland vanuit West-Zeeuws-Vlaanderen waar jaarlijks ongeveer 600.000 passagiers gebruik van maken.

De boot is noodzakelijk voor scholieren die in Vlissingen naar school gaan, voor de studenten aan de onderwijsinstellingen zoals de HZ en voor de werknemers aan beide zeiden van de overkant. Ook grote groepen toeristen maken jaarlijks gebruik van de boot, waarvan er velen overgaan met de fiets De boot is dus van economisch en sociaal belang voor onze inwoners, ondernemers en onderwijsinstellingen. En voor West-Zeeuws-Vlamingen bovendien de route naar het dichtste treinstation voor de Nederlandse spoorinfrastructuur.

De boot heeft toekomst en wat de VVD fractie betreft is dat een duurzame toekomst, waarbij er aandacht is voor de betaalbaarheid en betrouwbaarheid, zowel voor de reiziger als voor de exploiterende partij. Wij steunen het voorstel van GS om onderzoek te doen naar zero emissie schepen en naar de mogelijkheden voor marktpartijen na 2027.